Laatua uneen pienellä vaivalla ilman suurempaa hifistelyä

Alla olevat asiat ovat varmasti suurimmalle osalle itsestään selvyyksiä, mutta aina välillä on kuitenkin hyvä muistuttaa itseään kehittymiseen tarvittavista tekijöistä. Tällä listalla lepo nousee korkeimmalle korokkeelle. Liikkuvien ihmisten keskuudessa lepo mielletään hyvin usein niin sanotuksi lepopäivänä ja samalla unohdetaan se laadukkain levon muoto eli uni. Jos halutaan kehittyä ja erityisesti fyysiseen kehitykseen tarvitaan unta ja monesti vielä aika paljon. Meneillään oleva vuodenaika saattaa tiputtaa unen määriä huomaamatta ja se tuo oman haasteensa arkeen. Jo pienetkin muutokset uni ja lepo rutiineissa saattaa hidastaa palautumista, laskea suoritustehoa ja haitata kehitystä.
Unta palloon kansa ja muista nauttia siitä!

 

 

  1. Mahdolliset kovatehoiset harjoitukset ennen klo 18.00
  2. Säännöllinen unirytmi
    1. nukkumaan meno ja herääminen
    2. pyri nukkumaan 8-10h varsinkin jos treenaat tavoitteellisesti
    3. nuku 30min päiväunet varsinkin, jos sinulla on univajetta yönukkumisessa
  1. Syö ja juo optimaalisesti
    1. vältä suurta/raskasta ruokailua lähellä nukkumaanmenoa
    2. vältä kofeiinia illalla
  1. Luo rentouttavat nukkumisrutiinit
    1. sulje tai hiljennä elektroniikka
    2. lämmin suihku ennen sänkyyn menoa
    3. huone pimeä, viileä ja meluton
    4. keholle hyvä asento (patja, peitto ja tyyny)
  1. Rauhoita mielesi ja ajatuksesi ja rentoudu nukkumaan käydessä

 

Lähde: Hausswirth & Mujika 2013. Huippu -urheiluvalmennus 2016. Teoria ja käytäntö päivittäisvalmennuksessa. VK-kustannus. Lahti.