Midnight Sun SwimRun – Äkäslompolo 2.7.2016

Kyseessä on yhdistelmä kilpailu, jossa juoksu ja uinti osuudet vuorottelevat. Midnight Sun Swimrun kilpailu on luontoelämyksiä rakastavan unelma kilpailu, eli juuri Team Salamavaaran makuun. Koska kilpailu starttaa vasta kello kahdeksan illalla, antaa yötön yö kisaan oman vivahteen. Kilpailussa on mahdollista valita lyhyen noin 20 km tai pitkän reilun 30 km radan välillä. Me tietysti lähdimme pitkälle radalle. Tämä tarkoitti sitä, että reitillä oli yhdeksän uintiosuutta ja kymmenen juoksuosuutta. Uintia kertyi matkan aikana noin vajaa viisi kilometriä.

Aloitimme kilpailunomaiset pitkät yhdistelmä harjoitteen edellisvuoteen verrattuna hyvin myöhään. Harjoitus kertoja oli myös vähemmän, mutta paremmista varusteista johtuen laadukkaampia. Tähän päädyimme lähinnä aikataulullisista syistä, eli mistään taktisesta päätöksestä ei ollut kyse. Voit kurkata swimrunissa käytettävät väline esittelyt täältä.

Kisamatka alkoi hyvissä ajoin torstaina 30.6 kohti Suomen Lappia, Sodankylää. Seuraavana päivänä suuntasimme nokan kohti kisapaikkakuntaa Äkäslompoloa. Paikan päällä meillä oli aikaa noin vuorokausi hoitaa viimehetken valmisteluja, kuten nestetankkauksen viimeistely.

tsv-kilpailut-swimrun-2

Aikaa jäi myös muuhun, kuten kisa-alueeseen tutustumiseen Ylläs-tunturin huiputuksen merkeissä.

Kilpailun startti oli vasta klo 20.00, sillä olihan kyseessä ”yöttömän yön” kilpailu. Tähän oli valmistauduttu muutamilla päikkäreillä ja ”chillailulla”. Starttipaikalle saavuimme puolituntia ennen H-hetkeä. Paikalla oli mahtava tervetuloa seremonia joukkue esittelyineen.

tsv-kilpailut-swimrun-3

Kisa starttasi yhteislähdöllä. Ensimmäinen juoksu osuus oli reilu 1,5km, jonka aikana ehti saada hyvän lämmön päälle ennen ensimmäistä veteen menoa. Ensimmäiselle uinti osuudelle tuli matkaa vajaa 700m, joka oli kilpailun pisimpiä uintiosuuksia.

tsv-kilpailut-swimrun-4

Kuvassa näkyy heti lähtölaukauksen jälkeisiä tunnelmia.

tsv-kilpailut-swimrun-5

Hymy oli herkässä vielä ensimmäisen uinti osuuden jälkeen. Kolmannen juoksuosuuden reitti starttasi tiheässä umpimetsässä, joka oli haastava näkyvyyden kannalta ja siitä syystä homma meinasi takkuilla hetken. Swimrunnissa ei siis suunnisteta normaalisti, vaan reitti on merkitty ja reitillä tulee pysyä.

Osuuksilla neljä ja viisi juoksu matkat kipusivat kahden ja kolmen kilometrin väliin. Osuuden neljä uinti noudatti aikaisempaa noin 400 metrin kaavaa, mutta vitososuudella kohdattiin reitin pisin melkein 900 metrin uinti osuus järven poikki.

Korvaamattomat huoltojoukot ja kannustajamme Anne ja Marita liikkuivat pyörillä huoltopisteiltä toiselle.

Ensimmäinen huolto oli osuuden neljä juoksun ja uinnin välissä. Toinen huoltopiste oli osuuden viisi pitkän uinnin jälkeen.

Osuudella kuusi juoksua oli noin 2,5km ja uintia vain reilu 250 metriä. Ennen seitsemännen osuuden juoksua oli odotettu huoltopiste siitäkin syystä, että se antoi ensikosketuksen pidempään 6,5km pitkospuu taipaleeseen.

tsv-kilpailut-swimrun-6

tsv-kilpailut-swimrun-7

Kahdeksannen taipaleen noin 6 kilometrin juoksu otti luulot pois, kun kipusimme jyrkkää pirunkurua ylös ja päälle kipitimme loivaa alamäkeä kivisessä maastossa.

tsv-kilpailut-swimrun-8

Oli upeaa kilpailla näin upeissa Suomen Lapin maisemissa.

tsv-kilpailut-swimrun-9

tsv-kilpailut-swimrun-10

Osuuden yhdeksän juoksu oli viimeinen kunnon juoksuosuus, jolle tuli matkaa rapiat kolme ja puoli kilometriä. Päälle pikku huolto ja veteen aaltojen sekaan taistelemaan reilun 750 metrin ajaksi.

Uintiosuus oli haastava aallokosta johtuen, joka kuitenkin hellitti hieman järven selän toisella puolella.

Viimeinen juoksu oli 200 metrin spurtti maalilinjan yli.

Kurkkaa kilpailunvideo kooste tästä linkistä.

Kilpailu oli kokonaisuudessaan aikamoinen seikkailu, ottaen huomioon umpimetsässä juoksemisen ja suolla tarpomisen.  Unohtumaton kokemus houkuttelee osallistumaan uudelleen ja meille oman sarja voitto antaa mahdollisuuden osallistua kesällä 2017 järjestettävään kilpailuun.

Lisätietoja kyseisestä kilpailusta löytyy täältä.