Polkujuoksu tutuksi

Polkujuoksun suosio on kasvanut viimevuosina valtavasti, ei ihme. Poluille ei lähdetä suorittamaan vaan hakemaan uusia luontoelämyksiä, haasteita sekä monipuolisuutta.

Polkujuoksu on nimensä mukaisesti juoksua poluilla, joka vie juoksijan luonnon vaihteleviin maastoihin. Tässä lajissa rasitus, vauhti ja maisemat vaihtelevat polkujen ja korkeuserojen mukaan. Jokainen askel on erilainen. Lajin hauskuus ja haaste ovatkin maaston monipuolisuus, koskaan ei tiedä mitä seuraavan mutkan takana odottaa. Kaatunut puu, juurakkoa, kivikkoa, ylämäki, alamäki, pitkospuita tai pehmeää metsäpolkua. Luonnon epätasainen alusta haastaa kehoa monipuolisesti. Vaihteleva alusta vahvistaa kehon eri lihaksia ja kehittää ketteryyttä, koordinaatiota, kestävyyttä sekä tasapainoa.

 

 

 

**

**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Polkujuoksussa ei kannata tuijottaa kilometrivauhteja tai sykkeitä, sillä maasto ja olosuhteet ovat joka kerta erilaiset. Toki on eri juttu, jos harjoittelet tavoitteellisesti johonkin polkujuoksutapahtumaan.

Yksi parhaimpia juttuja tässä lajissa on, että pääsee luontoon liikkumaan.

Välillä voi pysähtyä katselemaan maisemia, maistelemaan marjoja tai tuoksuttelemaan ilmaa. Aina ei tarvitse juosta.

Ylämäet on lähes suositeltavaa kävellä ja kannattaakin, sillä näin säästät jakojesi voimia, eikä kaikki ylämäkiä edes pysty juoksemaan.

Poluilla juokseminen ohjaa juoksijan olemaan läsnä siinä paikassa ja ajassa, elämään hetkessä. Kokoajan tulee seurata maastoa ja löytää askeleelle paikka, jotta vältytään kompuroinnilta. Aika kuluu kuin siivillä ja kilometrit kertyvät kuin itsestään. Polkujuoksu onkin loistavaa kestävyysliikuntaa.

Sen lisäksi, että polkujuoksu vahvistaa kehoa ja kestävyyttä on luonnolla ihan omat vaikutukset kehoon ja mieleen. Alle on listattu muutamat tutkitusti todistetut vaikutukset.

  • Luonto rentouttaa, koska parasympaattinen hermosto aktivoituu.
  • Luonnon näkeminen vähentää vihan ja ahdistuksen tunteita sekä väsymystä.
  • Luonto ylläpitää keskittymiskykyä ja lisää hyvänolontunnetta.
  • Vähentää stressiä, sillä stressitasoa kuvastava kortisolipitoisuus madaltuu.
  • Luonnossa liikkujilla on vähemmän psyykkisiä ongelmia.
  • Luonnossa oleminen edistää terveyttä, sillä vastustuskykyä parantavien valkosolun määrä lisääntyy veressä.

 

 

 

 

 

Muutamat vinkit polkujuoksuun ja sen aloittamiseen

  • Aloita tutussa lähiympäristössä lyhyillä ja tasaisilla metsäpoluilla. Voit myös hakeutua ohjattuihin polkujuoksulenkkeihin, jolloin pääset turvallisesti lajin pariin. Tutustu lisää esim. Suomen Ladun matalan kynnyksen polkujuoksutoimintaan täältä.
  • Liiku alkuun merkatuilla reiteillä ja tutustu ulkoilureitteihin etukäteen esim. aluekartat, karttarekisteri, retkikartta, maastokartat.
  • Varaan lenkille riittävästi aikaa. Poluilla juoksemiseen menee kokeneelta juoksijalta noin 30% ja kokemattomalta jopa yli 50% enemmän aikaa kuin saman pituisella maantielenkillä.
  • Luonnossa liikkuessa on hyvä huomioida jokamiehen oikeudet ja velvollisuudet. Lue lisää: Jokamiehenoikeudet
  • Oikeanlainen varustus tuo mukavuutta ja turvallisuutta. Käytä maastoon soveltuvia kenkiä, lue Veeran vinkit täältä.
  • Ota pitkille lenkeille mukaan puhelin, pieni EA-pakkaus, nestettä, energiaa ja jokin vaihtovaate esim. kevyt sadetakki.
  • Ajankohdasta riippuen on hyvä huomioida pimeän tulo, eli tarvittaessa otsalamppu mukaan.
  • Turvallisuus syistä on hyvä kertoa jollekin, minne olet lähdössä polkujuoksemaan. Vahingon sattuessa sinua osataan etsiä oikeasta paikasta.
  • Jos haluat hifistellä, hanki polkujuoksun sekä muun liikunnan tueksi GPS kello. Lue lisää Larin mietteitä kelloista täältä.
  • Juokse ryhdikkäässä asennossa, keskivartalo tuettuna, katse etuviistossa ja maastosta riippuen hieman lyhyemmällä askelvälillä.
  • Nauti luonnossa juoksemisesta.

 

*

 

 

Vaikka talvi  tulee tulojaan, voi poluilla juosta viileästä säästä ja lumesta huolimatta

 

*

 

*

 

*

 

Video: Garmin Finland// @masterdreamer

Mainittakoon vielä, että parhaillaan on menossa polkujuoksukiertue ympäri Suomea, jossa pääset tutustumaan polkujuoksuun sekä polkujuoksuvarusteisiin. Lue lisää täältä.

Niin ja Team Salamavaara on mukana juoksumessuilla Turussa syyskuun lopussa. Tule meidän ja muiden bloggareiden kanssa lenkille kuulemaan parhaat juoksuvinkit tai ihan vaan vaihtamaan kuulumiset. Tutustu ohjelmaa, 30.9. juoksumessut Turussa.  Käy kurkkaamassa pääjärjestäjän menoa myös instagramissa, @vauhtisammakko.

Nähdään poluilla!

* Kuvat: @masterdreamer

** Kuvat: Markus Pentikäinen / Erä-lehti

 

Löydät meidät myös:

Facebookista

Instagramista, Team Salamavaara, Veera ja Lari

Youtubesta